Scratch jako jednoduchá kalkulačka
Vytvořte si jednoduchou kalkulačku.
Tento krátký manuál je určený pro začínající programátory. Nijak zvlášť se Scratchem nepracuji, takže mě prosím omluvte. Není na tom nic složitého. Pusťme se do toho!
Algoritmus
Před vytvářením programu se zkuste zamyslet a popřípadě napsat vývojový diagram k vytvoření postupu při sčítání dvou hodnot. Algoritmus je jednoduchý, pokud jste zkušenější - určitě jste už někdy programovali kalkulačku ve psaném jazyce. V tomto případě je to ještě jednodušší. Skládáním více příkazových bloků se stává program o dost větší a složitější.
Proměnná
Možná to znáte z matematiky. *Příklad:* Martin má 20 jablek, Michal má 15 jablek, Martin + Michal mají 35 jablek, nebo-li a = 20, b = 15, a + b = 35. Proměnná je datový typ, který můžeme v programu dále využívat. Třeba odčítat, násobit, vypsat ji...Může se např. zapisovat: var Martin = 20. Kde var z překladu je proměnná, Martin datový typ a 20 uložená hodnota.
Sčítání a řešení
V našem případě bude kalkulačka fungovat na základě vstupních dat od uživatele. Vytvoříme proměnnou „cislo1“ a proměnnou „cislo2“ (oranžová barva). Na začátku se program bude ptát na 1. číslo a 2. číslo (modrá barva). Obě proměnné nastaví na odpověď v sekci vnímání (taktéž modrá barva). Nakonec pomocí matematického operátoru +, sečte dvě čísla (zelená barva). Řekne a spojí „výsledek je:“ „cislo1“ + „cislo2“. Nakonec to vložím do jednoho cyklu: příkaz „opakuj dokola“.
Další matematické funkce
Jak bude asi vypadat odčítání, násobení, nebo dělení? Stejně s rozdílem na operátora.
Závěr
Závěrem neznám žádný lehčí postup při řešení algoritmu kalkulačky. Kalkulačku si můžete udělat jakou chcete, nebo můžete zkusit převody hmotnosti, nebo síly pomocí „cislox“ * 1000, kN = N, nebo výpočet obvodu čtverce. :-)
Adam Malíř