Návrh knihy výuky 24/25
Datum Téma školní rok 2024/2025
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Picaxe, Micro:Bit, Raspberry Pi Pico
Algoritmy a programování
Robotické aplikace (mikrokontrolér, podpůrné obvody, programové řízení)
Práce na společných projektech pro prezentaci
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7.10 Přišlo 5 nových členů a Jakub z minulého ročníku. Úvodní dotazník co je zajímá, rozdání sešitů pro poznámky. Co
zajímavého jsme dělali v minulosti a co bychom (podle jejích zájmu), mohly dělat. (Ukázka různých elektronických prvků,
senzorů, akčních prvků, včetně micro:bitu). V zimní zahradě jsme neměli počítače, takže jsme se nemohli podívat na
naše web stránky. František nebyl, onemocněl kovidem.
14.10 Přišlo 5 členů, Šimon se omluvil že má rehabilitaci. S Františkem jsme rozdělili přítomné na 3 skupiny. Na nepájivém
kontaktním poli jsme zapojovali elektronické obvody: zdroj , LED-ky, rezistory, uspínače, potenciometry. Byla k dispozici
pájka a multimetry pro měření součástek.
21.10 Opakování: "základní schematické značky", po dvojicích zapojení jednoduchého elektronického obvodu, zapojení sirénky
a motorku, měření základních veličin v obvodě.
28.10 - svátek
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.11 V malé počítačové učebně jsme s Františkem a 5-ti žáky (Adam byl nemocen),.programovali ve Scratch. Základy
programování ve Scratch mají za sebou. Takže jsme začali jednoduchými úkoly.
1- pohyb objektu pomoci šipkových klávesnic.
2- Pak postupně přidávali pozadí labyrint a indikace bodů za dotyk s linkou
3- Pozadí silniční oválová dráha a pohyb objektem s měřením času objetí
11.11 Přišly 4 žáci, s F jsme měli dvě skupiny jedna vytvářela elektronickou kostku, druhá programovala hru "sestřelování
balónků". Časově jsme to nestihli dokončit, ale mají to na našich web stránkách.
18.11 Šimon omluven. Počítače byly nedostupné. Tak jsem zadal soutěž o nejlepší provedený "Vánoční příběh" ve Scratch.
Volba tématu je volná, jde o aplikace volby různých pozadí, animace padajícího sněhu, kráčejícího sněhuláka,
objevujícího stromku, blikající ozdoby na stromku, to vše ozvučeno vhodnou hudbou, zvonícím zvonem, a to proloženo
textem příběhu a pod. Poslední setkání před vánoci bude prezentace jednotlivých děl a vyhodnoceno kolektivem. Dále
jsem uvedl téma dalších setkávání a to "Inteligentní dům". Pomoci micro:bitu budeme postupně připojovat přes
programové prostředí různé čidla a výstupní prvky, tak aby mohly být aplikované prakticky pro I-dům zhotovený z překližky.
25.11 Jakub a Vojta omluvený. První část - dotazy k "vánočnímu příběhu" a pro méně zkušené nabídka vhodných ucelených
programových komponent. (padající sníh, navržení stromku, blikající ozdoby na stromku, zprůhlednění objektu, ozvučení..
Druhá část hodiny ukázka micro:bitu, popis desky a vyvolání programového prostředí, jeho popis.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.12 Rekapitulace činnosti kroužku po 2 měsících, kontrola poznámek. Pokračování na programu o vánočním příběhu, Spojení
bloků s textem a zvukem. Řešení dotazů, nejasností. Vedení k samostatnosti a zodpovědnosti za své jednání.
9.12 Chyběl Jakub. Dotazy k vánočnímu příběhu. Úvod do robotiky, - elektronický systém který plní požadované úkoly v
daném prostředí. Malé robotické vozítko - schema zapojení - popis, osazení elektronic. součástkami, připájení a ověření
spojů. První testy a ověření funkčnosti.
16.12 Jakub chyběl. Vyhodnocení soutěžního úkolu "Vánoční příběh". Soutěž nejlíp vypracoval . Za odměnu mu byl věnováno
funkční vozítko které se samočinně pohybovalo po kontrastní dráze. Michal s Adamem 2 se vymlouvali, že si
zapoměli uložit minule úlohu. Pak jsme s Františkem se rozdělili a sestavovali (pájeli elektronické) obvody.
23.12 Asi školní volno
30.12 Asi školní volno
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
6.1 Seznámení se s micro:bitem - význam, struktura, možnost použití. A úvod do vývojového prostředí pro micro:bit
"Make Kode". Příklady s displejem 5x5, čísla, text, ikony, využití uspínačů "A", "B". Význam proměnné.
13.1 Jakub a Adam Říha druhý půlrok nebudou již docházet. Ostatní - zobrazení jednotlivých ovládání bodů displeje s využitím
cyklů, jednoduché podmínky, Aplikace s využitím časovače - zobrazení průběžné doby chodu ve vteřinách, Vaření
vajíčka - po uplynutí určité doby indikace.
20.1 Opakování ve formě hry "Chytání míčků". Připojení Micro:bitu k PC. Vnitřní čidla - osvětlení, teploty, magnetického pole,
akcelerometr, A/D převodník, (zvuk), využití.
27.1 Zůstali Jirka, Adam a Šimon všichni z 5A. Programování aplikací s microbitem - měření magnetického pole přiblížením
magnetu. Vytvoření jednoduchého kompasu. Měření intenzity osvětlení v prostoru místnosti. Sledování teploty v okolí
procesoru.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.2 školní jarní prázdniny
10.2 Zadání pro aplikaci "Chytrého domu" s 2 microbity (měřící a řídící). Měřící sleduje změny v okolním prostředí (osvětlení a
teplotu), pokud jsou hodnoty jiné než požadované provádí se požadované činnosti a vysílá se informace o stavu řídícímu
microbitu. Ten komunikuje s měřícím microbitem podle stanoveného algoritmu.
17.2 Celé setkání jsme se věnovali rádiovému přenosu dat, volba přenosového kanálu, příkazy pro odeslání a příjem zprávy.
Komunikace ve skupinách, předání evidenčního čísla micro:bitu, intenzita komunikačního signálu.
24.2 Adam, Jirka, i Šimon dostali překližkovou stavebnici chytrého domu (pouze díly). A dále jsme rozvíjeli aplikace
základního zadání z 10/02/2025. A to s čidlem vlhkosti (měření vlhkosti půdy) a čidlem pohybu (PIR).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.3 Jirka chtěl programovat, tak vytvořil s microbitem hru kámen, nůžky papír (volba symbolu třesením) a symbol zobrazil.
Šimon si to zjednodušil a na microbitu vytvořil signalizaci zprávou pokud se pohnulo microbitem. A s Adamem jsme řešili
aplikace s připojením motorkem (plynulá změna rychlosti) a servem (základní test) a při stlačení "A" plynulé otáčení
servem 0 až 180 ° (využití cyklu s proměnnou). Rozdal jsem každému barevný obrázek rozpisu pinů na microbitu pro
využití v aplikacích.
10.3 Automatizační algoritmy v chytrém domě : změna teploty - změna rychlosti ventilátoru; změna vnějšího osvětlení - změna
intenzity světla ledky; když přiblížíme magnet otevře se závora - oddálením, závora se zavře. Je zaznamenán pohyb,
odešle se zpráva rádiem a čeká na pokyn od majitele; atd
17.3 Situace se opakuje Jirka udělá to nejnutnější ale pokud není pod kontrolou tak si hraje, Šimon se veze opisováním od Jirky.
Adam se od nich oddělil, snaží se, ale zatím nic víc. Dostali úkol, vymyslet jakým způsobem zadat do micro:bitu čísla.
Jednoduchý způsob je přes tlačítka, další je přes akcelerometr a převodem 0 až 1023 do 0 až 9. Další je pomoci
potenciometru (dělič napětí)
24.3 Zadán úkol analyzovat segmentovou čislicovku (který pin je ke kterému segmentu), vícenásobní čislicovky, bodové matice,
statické a dynamické zobrazování, dekodéry, měření a vytvoření tabulky odpovídajících pin - segment.
31.3 Programování ovládání sedmisegmentovky pomoci Micro:bitu. Přímé zapínání segmentů podle zvoleného čísla,
a pomoci tabulky číslo / segmenty.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7.4 Ukázka zapojení s využitím dekodéru pro řízení sedmisegmentovky micro:bitem. Připojení micro:bitu ke stavebnice Boffin
pomoci patentních kovových knoflíků a rozšíření jejich možností pomoci programování činností prvků (LED-ek, motorku,
spínačů, čidel, reproduktoru, relé a pod.). Adam, Jirka a Šimon dostali Micro:bit V2.2 (USB kabel a držák s baterii), pro
pokusy doma a vytvoření vlastního návrhu "chytrého domu" pro případnou free soutěž na "Robotickém dni" v červnu.
14.4 Upřesnění plánu pro realizaci projektu pro soutěž, název týmu "Vodníci ze Studánky", hlavní prvek snímač otisku prstu
(zajistí František), dále snímače osvětlení, teploty, UZ pohybu, serva, atd. Dohoda rozdělení úkolů: Šimon šéf konstrukce,
Adam šéf elektronik, Jirka šéf programátor, (dobrovolnost, osobní aktivita jednotlivých členů), úkol je porozumět zadání a
vytvářet vhodná řešení. Jde o týmovou práci.
21.4 Velikonoční svátek
28.4 Důležité je, aby každý podrobně věděl jaký je návrh úkolu a rozuměl jaké funkce má realizovat a jak je budeme řešit.
František přinesl senzor otisku prstu s řídící elektronikou, snímač lze snadno připojit a ovládat uBitem.. Dále jsme
s Adamem a Šimonem vytvořili aplikaci s UZ dálkoměrem a servem pro otevírání dveří. Jirka se trochu stranil (je sólista
a pokud nebyl pod dozorem tak se věnoval nějaké hře.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5.5 Přinést všechny potřebné díly elektroniky, návrh umístění do čelní stěny, návrh propojení elektroniky a zdroj,
pokračovat v tvorbě řídícího programu.
12.5
19.5
26.5
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2.6 Konečné úpravy projektu - (složení, ověření funkčnosti, rozložení).náhradní zdroj výměna čísel telefonu, Domluva na
detailech pro účast na soutěž kdo co zabezpečí, odjezd a pod.
9.6 Vyhodnocení soutěže celkové a dílčí, klady / nedostatky,
16.6
23.6
30.6
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------