BBC Micro:bit - aplikace 4
Měření rychlosti Ring:bit Car s MicroBitem
Měření rychlosti autička
Z fyziky je známo, že hmotný bod který urazí dráhu s, za dobu t (při rovnoměrném pohybu), se pohybuje rychlostí
v = s/t [m/s], nebo [km/hod]
U autíčka Ring:bit Car je rychlost určena parametrem u programového příkazu. Hodnota parametru je stanovena
v rozmezí 0 až +-100. Hodnota 0 odpovídá klidu, hodnota 100 maximální dopřední rychlosti. Záporná hodnota je
pro zpětný chod. Skuteční hodnotu rychlosti zjistíme řešením některého z postupů:
- za jak dlouho ujede stanovenou dráhu, (třeba 1 metr, a čas měříme stopkami)
- kolik metrů ujede za stanovení čas, (délku měříme pravítkem, nebo UZ dálkoměrem)
- nepřímo, kolik je otáček kola za stanovený čas (obvod kruhu = Pi * d; Pi = 3.14159, d = průměr kola).
To znamená, že pro měření rychlosti se stanový délka dráhy, nebo doba jízdy a jízdou se zjistí druhá veličina
(za jak dlouho, nebo jakou délku). Dosazením hodnot délky a času do výše uvedeného vzorce se vypočítá
skutečná hodnota rychlosti.
Naše konkrétní řešení:
Pro základní verzi autíčka (bez dalších senzorů).
- Jeden žák vytvoří z MikroBitu stopky, druhý žák chod autíčka s volbou hodnoty parametru rychlosti.
- Každý žák samostatně vytvoří aplikaci z předchozích poznatků, takže autíčko obsahuje programové stopky
i nastavení parametru pro rychlost.
Programové stopky a výpočet rychlosti pro vzdálenost 1 m
Program pro chod autíčka s volbou parametru rychlosti
Zobrazení měřené rychlosti
Vypočítané hodnoty rychlosti ze stopek, (pro 6 hodnot parametrů rychlosti [1, 20, 40, 60, 80, 100] )
se zadají do tabulky následujícího programu ve Scratch2. Z nich získáme následní graf závislosti
skutečné rychlosti autíčka na zvolené hodnotě parametru.
Minimální rychlost je kolem 0.05 m/s, maximální kolem 0.15 m/s (záleží na druhu povrchu podložky).
.